Ansvarsfullt resande

Man kan inte komma undan det faktum att turismbranschen i de flesta fall är en stor bov i miljöförstöringen som vår planet går igenom. Jag läser trots allt ett turismprogram och har planer på att börja arbeta inom branschen. Det som gnager inom mig hela tiden är att jag inte vill vara en del av något som förstör och har så dålig påverkan på miljön som branschen faktiskt har.

Några som tänker likadant som mig är de på responsibletravel.com. De är en hemsida som erbjuder resor som tar hänsyn till miljön genom att anställa personer som kommer från destinationerna. Istället för att starta nya resmål är de som jobbar för företaget personer som kommer ifrån området och därmed kan det betydligt bättre än någon som flyttar dit. De anser också att personer som bor där från början är mer angelägna om att bevara samhället och ge resenären en ännu mer exceptionell resa. Det här kallar de för att resa som en lokalbefolkning. Resorna har en stor variation och det finns många spännande aktivitetssemestrar att välja mellan!

Det här kanske låter som något de bara säger men för varje resmål de har publicerat på hemsidan finns en beskrivning av vad de gör på just den här destinationen som kan kallas för ansvarsfullt resande. En rubrik som kallas "How this holiday makes a difference". Beundransvärt och ett steg i helt klart rätt riktning tycker jag! Skulle gärna se att de stora bolagen i Sverige som Ving, Fritidsresor och Apollo tog efter detta otroligt bra initiativ.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0