Bästa matländerna

Som uppföljning på ett tidigare inlägg tänkte jag skriva i en mer positiv anda och istället checka en lista publicerad av Vagabond där Världens 10 bästa matländer listas.

1.Indien
2.Vietnam
3.Thailand
4.Malaysia
5.Japan
6.Grekland
7.Italien
8.USA
9.Mexiko
10.Sydafrika

Har tyvärr bara besökt tre av dessa länder, Thailand, Grekland och Italien. Både grekisk och italiensk mat är två av mina favoriter. Speciellt italiensk mat är jag väldigt förtjust i och om du hittar rätt restauranger där är det i princip omöjligt att inte lämna restaurangen mätt och belåten.

I Thailand däremot gick vi i turistfällan och åkte till Phuket, ett ställe jag inte är så förtjust i eftersom jag anser att det är alldeles för många svenskar och man får snarare se en svensk kultur än en thailändsk. Här kan du få köttbullar och potatismos om du vill och det känns inte riktigt som den mat som thailändarna är kända för. Det fanns även många små ställen som inte alls var så märkvärdiga när det kommer till maten. De riktiga pärlorna tror jag du hittar om du väljer ett mindre turistigt ställe än Phuket!  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0